ПРАВОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ГРОМАДСЬКОГО КОНТРОЛЮ ЗА ДІЯЛЬНІСТЮ ОРГАНІВ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ В КРАЇНАХ ЗАХІДНОЇ ЄВРОПИ
DOI:
https://doi.org/10.31732/2708-339X-2024-14-A3Ключові слова:
: контроль, органи місцевого самоврядування, громадський контроль, правове забезпечення, доступ до інформаціїАнотація
. У статті досліджено досвід країн Західної Європи щодо правового забезпечення громадського контролю за діяльністю органів місцевого самоврядування. Встановлено, що система місцевого самоврядування включає такі два види контролю, як громадський та державний. Проаналізовано поняття громадського контролю як одного із основних принципів демократії, що пов’язаний із правами особи на інформацію у галузі публічного управління. Проведено аналіз чинного європейського законодавства у сфері правового забезпечення громадського контролю за діяльністю органів місцевого самоврядування в країнах Західної Європи. Встановлено, що основним правовим документом у сфері місцевого самоврядування є Європейська Хартія місцевого самоврядування 1985 р., яка містить головні принципи та механізми дії самоврядних органів влади. Також важливими документами у даному питанні являються: рекомендація, видана Радою Європи у 1981 р., додатковий протокол до Європейської хартії місцевого самоврядування щодо права участі громадськості у процесах пов’язаних із діяльністю органів місцевого самоврядування, ухвалений у 2009 р., Керівні принципи відносно участі громадськості в ухваленнях політичних рішень, затверджені Комітетом міністрів в 2017 р. Відзначається, що громадський контроль являє собою вид соціального контролю, є комплексом різних заходів, який здійснюють громадяни, інститути громадського суспільства (політичні партії, профспілки, засоби масової інформації, громадські об’єднання) зі спостереження та перевірки діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування з метою примусу влади до виконання норм законів, відповідального та компетентного виконання своїх обов’язків. На основі досвіду Франції та Німеччини аналізується практика громадського контролю за діяльністю органів місцевого самоврядування країн Західної Європи. Французький приклад ілюструє способи, за допомогою яких громадяни можуть здійснювати вплив і контроль над місцевою владою. А саме, через судовий контроль, який доповнює перевірки законності, що здійснюються губернатором. Будь-яка особа з відповідними правами може безкоштовно оскаржити в місцевому суді муніципальні рішення, які призводять до певних наслідків. Це означає, що вони можуть звернутися до місцевого адміністративного суду. Досвід Німеччини підкреслив необхідність прямої участі, з урахуванням чого було запроваджено проміжний механізм між традиційною петицією та референдумом. Цей механізм виявляється у формі громадянської ініціативи і надає можливість муніципальним радам розглядати певні питання, якщо ініціатива має підтримку мінімальної кількості громадян
Посилання
Крупник А. С. Зарубіжний досвід громадського контролю: уроки для України. Ефективність державного управління: Зб. наук. праць ЛРІДУ. Львів: ЛРІДУ НАДУ, 2007. Вип. 14. С. 146–154.
Шевченко Е. А. Сутність та визначальні ознаки громадського контролю за діяльністю органів влади. Проблеми сучасних трансформацій. Серія : право, публічне управління та адміністрування. 2024. № 13. DOI: https://doi.org/10.54929/2786-5746-2024-13-01-01 (дата звернення: 25.09.2022).
Грохольський В. П. Особливості громадського контролю за діяльністю науково-дослідних установ судових експертиз. Науковий вісник публічного та приватного права. 2017. Вип. 6. Т. 1. С. 161–164.
Зарубіжний досвід організації та роботи місцевої влади: монографія / М.О.Пухтинський, П.В.Ворона, О.В.Власенко та ін. За заг. ред. П.В.Ворони 2009. 262 с. URL:
http://dspace.puet.edu.ua/bitstream/123456789/1703/3/upravlinnya_book_fin.pdf (дата звернення: 20.10.2024).
Загальна декларація прав людини. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_015#Text (дата звернення: 20.10.2024).
Медведенко С. В. Поняття та форми громадського контролю за діяльністю національної поліції України. Прикарпатський юридичний вісник. Вип. 2(27), 2019. С. 32-36.
Myrhorodska О. Public control as a means of ensuring the legality of the application of administrative coercion measures. Rozvytok nauk v umovakh novoi realnosti: problemy ta perspektyvy. Kyiv, MTsND, 2024. P. 88-90.
European Charter of Local Self-Government URL: https://www.coe.int/en/web/impact-convention-human-rights/european-charter-of-local-self-government#/ (дата звернення: 28.10.2024).
Recommendation № R (97) 7 of the Сommittee of Ministers to member states on local public services and the rights of their user. URL: https://rm.coe.int/16804c68f6 (дата звернення: 28.10.2024).
European Governance A White Paper. URL: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/doc_01_10 (дата звернення: 28.10.2024).
Француз А. Й. Західноєвропейський досвід становлення та розвитку місцевого самоврядування. Legal Bulletin. 2023. № 3(9). С. 59-63.
Morhunov, O., Artemenko, I., Sobol, Y., Bobryshova, L. and Shevchenko, S. (2023) Methodological principles of studying the essence of public administration bodies as subjects of administrative procedural law. Cuestiones Políticas, vol. 41, part. 76, pp. 453-468.
Downloads
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.