ПРАВО НА ІНФОРМАЦІЮ ТА ТЕЛЕМАРАФОН «ЄДИНІ НОВИНИ»: СПЕЦИФІКА СПІВІСНУВАННЯ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31732/2708-339X-2024-13-A12

Ключові слова:

відступ від зобов’язань, права людини, обмеження прав людини, інформація, свобода самовираження, монополізація, узгодженість

Анотація

Однією з особливостей  воєнного стану в Україні є запровадження та функціонування інструменту української влади для інформування  широкої  аудиторії  - телемарафону  «Єдині новини». Зазначена платформа являє собою, по суті, узгоджені дії в висвітленні фактів, поданні їх в єдиному форматі, з єдиним підтекстом, з єдиною оцінкою. Ретроспективно оцінюючи вплив зазначеного владного інструменту, можна констатувати, що він здебільшого, негативно вплинув на демократичні процеси і негативно оцінюється міжнародними інституціями, які здійснюють моніторинг свободи слова.

Аналіз законодавства інших країн, що регулює воєнні стани дає підстави для висновку, що запровадження таких владних платформ не є обов’язковим для країн, які перебувають у військовому конфлікті, а, скоріше, є винятковим заходом, який має на меті, в основному – здійснення контролю подання інформації, що, очевидно, обмежує права і свободи і який застосовується Україною.

Монополізацію каналів та узгодженість у поданні/висвітленні інформації, очевидно, можна вважати проявом цензури, що дозволяє розглядати діяльність телемарафону «Єдині новини» в кореляції зі свободою слова, свободою мас-медіа, а також правом на доступ до інформації.

Зміни до законодавства під час особливих періодів, як правило, мають безсистемний характер та характеризуються домінуванням гіпертрофованого публічного інтересу в тому числі в сфері реалізації права на інформацію. Ситуація ускладнюється тим, що допустимих меж чи механізмів контролю домінування публічного інтересу під час воєнного стану немає, що провокує зловживання в цій сфері. Таким чином виникає питання чи може держава роблячи відступ від зобов’язань, втручатися в сферу свободи вираження поглядів шляхом монополізації інформаційного простору? Чи є такі заходи допустимими та правомірними навіть в умовах воєнного стану.

У статті аналізується оцінки діяльності телемарафону, обгрунтовується наявність зв’язку між правом на отримання інформації та правом на свободу вираження поглядів. 

Біографія автора

Чистякова А.С., Університету економіки та права «КРОК»

кандидат юридичних наук доцент кафедри державно-правових дисциплін

Посилання

М. Андерсен: «Існує єдиний стандарт: матеріал повинен бути цікавим, якісним і чесним». URL: https://theukrainians.org/jschool-andersen

Бакаєвич К. Український телемарафон «Єдині новини» під час повномасштабного російського вторгнення: «пропаганда, піар чи необхідність». Інтегровані комунікації. № 1 (17). 2024. URL: https://intcom.kubg.edu.ua/index.php/journal/issue/view/23/11. (дата звернення: 15.09.2024)

URL: https://www.state.gov/wp-content/uploads/2024/07/UKRAINE-2023-HUMAN-RIGHTS-REPORT.pdf (дата звернення: 15.09.2024)

URL: https://detector.media/community/article/197930/2022-03-28-zhurnalisty-prosyat-prypynyty-tskuvannya-cherez-neobgruntovani-zvynuvachennya-u-koryguvanni-vognyu-zayava/ (дата звернення: 15.09.2024)

URL: https://www.state.gov/wp-content/uploads/2024/07/UKRAINE-2023-HUMAN-RIGHTS-REPORT.pdf (дата звернення: 15.09.2024)

Виклики для свободи слова та журналістів в умовах війни: соціологічне дослідження / П. Бондаренко, Т. Печончик, А. Сухарина, В. Яворський; Центр прав людини ZMINA. Київ, 2023. С. 7.

URL: https://nv.ua/ukr/ukraine/politics/telemarafon-yedini-novini-maye-pripiniti-robotu-reporteri-bez-kordoniv-zvernulisya-do-uryadu-50390844.html (дата звернення: 15.09.2024)

URL: https://nv.ua/ukr/ukraine/events/telemarafon-yedini-novini-efj-zaklikaye-pereglyanuti-format-chi-vzagali-zakriti-proyekt-50418010.html (дата звернення: 15.09.2024)

URL: https://focus.ua/uk/economics/668091-1-5-mlrd-grn-na-telemarafon-i-bez-viboriv-shcho-vnesli-do-proyektu-derzhbyudzhetu-2025#:~:text=У%20бюджеті%20на%202025%20рік%20запланували%20витратити%201%2C5,млрд%20гривень%20на%20фінансування%20телеканалу%20%22Рада%22%20і%20телемарафону. (дата звернення: 15.09.2024)

Міжнародний пакт про громадянські і політичні права, ратифіковано Указом Президії Верховної Ради Української РСР № 2148-VIII від 19.10.73 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_043#Text (дата звернення: 15.09.2024)

Європейська конвенція з прав людини, ратифікована Законом № 475/97-ВР від 17.07.1997//URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_004#Text (дата звернення: 15.09.2024)

Посібник зі статті 15 ЄКПЛ. Відступ від зобов’язань під час надзвичайної ситуації. Рада Європи/Європейський суд з прав людини, 2016. 14 с. URL: http://www.echr.coe.int/ Documents/Guide_Art_15_UKR.pdf (дата звернення: 15.09.2024)

Посібник зі статті 15 ЄКПЛ. Відступ від зобов’язань під час надзвичайної ситуації. Рада Європи/Європейський суд з прав людини, 2016. 14 с. URL: http://www.echr.coe.int/ Documents/Guide_Art_15_UKR.pdf (дата звернення: 15.09.2024)

URL: https://treaties.un.org/doc/Publication/CN/2022/CN.65.2022-Eng.pdf (дата звернення: 15.09.2024)

Downloads

Опубліковано

2024-09-26

Як цитувати

Чистякова А.С. (2024). ПРАВО НА ІНФОРМАЦІЮ ТА ТЕЛЕМАРАФОН «ЄДИНІ НОВИНИ»: СПЕЦИФІКА СПІВІСНУВАННЯ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ. Legal Bulletin, (№13), 86–92. https://doi.org/10.31732/2708-339X-2024-13-A12

Номер

Розділ

Розділ III. ТРУДОВЕ ПРАВО