ПРАВО НА ІНФОРМАЦІЮ ТА ТЕЛЕМАРАФОН «ЄДИНІ НОВИНИ»: СПЕЦИФІКА СПІВІСНУВАННЯ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ
DOI:
https://doi.org/10.31732/2708-339X-2024-13-A12Ключові слова:
відступ від зобов’язань, права людини, обмеження прав людини, інформація, свобода самовираження, монополізація, узгодженістьАнотація
Однією з особливостей воєнного стану в Україні є запровадження та функціонування інструменту української влади для інформування широкої аудиторії - телемарафону «Єдині новини». Зазначена платформа являє собою, по суті, узгоджені дії в висвітленні фактів, поданні їх в єдиному форматі, з єдиним підтекстом, з єдиною оцінкою. Ретроспективно оцінюючи вплив зазначеного владного інструменту, можна констатувати, що він здебільшого, негативно вплинув на демократичні процеси і негативно оцінюється міжнародними інституціями, які здійснюють моніторинг свободи слова.
Аналіз законодавства інших країн, що регулює воєнні стани дає підстави для висновку, що запровадження таких владних платформ не є обов’язковим для країн, які перебувають у військовому конфлікті, а, скоріше, є винятковим заходом, який має на меті, в основному – здійснення контролю подання інформації, що, очевидно, обмежує права і свободи і який застосовується Україною.
Монополізацію каналів та узгодженість у поданні/висвітленні інформації, очевидно, можна вважати проявом цензури, що дозволяє розглядати діяльність телемарафону «Єдині новини» в кореляції зі свободою слова, свободою мас-медіа, а також правом на доступ до інформації.
Зміни до законодавства під час особливих періодів, як правило, мають безсистемний характер та характеризуються домінуванням гіпертрофованого публічного інтересу в тому числі в сфері реалізації права на інформацію. Ситуація ускладнюється тим, що допустимих меж чи механізмів контролю домінування публічного інтересу під час воєнного стану немає, що провокує зловживання в цій сфері. Таким чином виникає питання чи може держава роблячи відступ від зобов’язань, втручатися в сферу свободи вираження поглядів шляхом монополізації інформаційного простору? Чи є такі заходи допустимими та правомірними навіть в умовах воєнного стану.
У статті аналізується оцінки діяльності телемарафону, обгрунтовується наявність зв’язку між правом на отримання інформації та правом на свободу вираження поглядів.
Посилання
М. Андерсен: «Існує єдиний стандарт: матеріал повинен бути цікавим, якісним і чесним». URL: https://theukrainians.org/jschool-andersen
Бакаєвич К. Український телемарафон «Єдині новини» під час повномасштабного російського вторгнення: «пропаганда, піар чи необхідність». Інтегровані комунікації. № 1 (17). 2024. URL: https://intcom.kubg.edu.ua/index.php/journal/issue/view/23/11. (дата звернення: 15.09.2024)
URL: https://www.state.gov/wp-content/uploads/2024/07/UKRAINE-2023-HUMAN-RIGHTS-REPORT.pdf (дата звернення: 15.09.2024)
URL: https://detector.media/community/article/197930/2022-03-28-zhurnalisty-prosyat-prypynyty-tskuvannya-cherez-neobgruntovani-zvynuvachennya-u-koryguvanni-vognyu-zayava/ (дата звернення: 15.09.2024)
URL: https://www.state.gov/wp-content/uploads/2024/07/UKRAINE-2023-HUMAN-RIGHTS-REPORT.pdf (дата звернення: 15.09.2024)
Виклики для свободи слова та журналістів в умовах війни: соціологічне дослідження / П. Бондаренко, Т. Печончик, А. Сухарина, В. Яворський; Центр прав людини ZMINA. Київ, 2023. С. 7.
URL: https://nv.ua/ukr/ukraine/politics/telemarafon-yedini-novini-maye-pripiniti-robotu-reporteri-bez-kordoniv-zvernulisya-do-uryadu-50390844.html (дата звернення: 15.09.2024)
URL: https://nv.ua/ukr/ukraine/events/telemarafon-yedini-novini-efj-zaklikaye-pereglyanuti-format-chi-vzagali-zakriti-proyekt-50418010.html (дата звернення: 15.09.2024)
URL: https://focus.ua/uk/economics/668091-1-5-mlrd-grn-na-telemarafon-i-bez-viboriv-shcho-vnesli-do-proyektu-derzhbyudzhetu-2025#:~:text=У%20бюджеті%20на%202025%20рік%20запланували%20витратити%201%2C5,млрд%20гривень%20на%20фінансування%20телеканалу%20%22Рада%22%20і%20телемарафону. (дата звернення: 15.09.2024)
Міжнародний пакт про громадянські і політичні права, ратифіковано Указом Президії Верховної Ради Української РСР № 2148-VIII від 19.10.73 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_043#Text (дата звернення: 15.09.2024)
Європейська конвенція з прав людини, ратифікована Законом № 475/97-ВР від 17.07.1997//URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_004#Text (дата звернення: 15.09.2024)
Посібник зі статті 15 ЄКПЛ. Відступ від зобов’язань під час надзвичайної ситуації. Рада Європи/Європейський суд з прав людини, 2016. 14 с. URL: http://www.echr.coe.int/ Documents/Guide_Art_15_UKR.pdf (дата звернення: 15.09.2024)
Посібник зі статті 15 ЄКПЛ. Відступ від зобов’язань під час надзвичайної ситуації. Рада Європи/Європейський суд з прав людини, 2016. 14 с. URL: http://www.echr.coe.int/ Documents/Guide_Art_15_UKR.pdf (дата звернення: 15.09.2024)
URL: https://treaties.un.org/doc/Publication/CN/2022/CN.65.2022-Eng.pdf (дата звернення: 15.09.2024)
Downloads
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Чистякова А.С.
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.