Особливості емоційної сфери і комунікативної компетентності у підлітків з інтернет-залежною поведінкою
Ключові слова:
емоційна сфера, емоційно-експресивна поведінка, комунікативна компетентність, інтернет-залежна поведінка, невербальна поведінкаАнотація
У статті наводиться теоретичне обґрунтування і результати емпіричного дослідження емоційної сфери та невербальних аспектів комунікативної компетентності у підлітків з інтернет-залежною поведінкою. Враховуючи специфічні умови соціального функціонування підлітків з інтернет-залежною поведінкою, було висунуто припущення про наявність у них порушень розвитку емоційної сфери та комунікативної компетентності. За допомогою серії діагностичних методик були визначені деякі особливості емоційної та комунікативної сфери підлітків, які свідчать про наявність емоційних порушень, а також низького рівня розвитку невербально-комунікативної компетентності та соціально-перцептивних здібностей у підлітків даної категорії. Зокрема, для підлітків з інтернет-залежним поведінкою характерні: підвищений рівень алекситимії, зниження здатності до прояву емпатії, низький рівень емоційного інтелекту. З боку комунікативної сфери, було виявлено зниження здатності до адекватної інтерпретації невербальної поведінки: труднощі в інтерпретації невербальної поведінки на підставі ідентифікації постав, міміки, жестів, складності відносно інтерпретації та репрезентацій групових форм невербальної поведінки, а також здібностей до кодування невербальної експресії. Визначені психологічні особливості можуть бути наслідком низької залученості даної категорії підлітків до практики безпосереднього міжособистісного спілкування, комунікації, а також недостатнім досвідом соціалізації емоційних реакцій, станів, відносин. Отримані в процесі дослідження дані демонструють необхідність оптимізації емоційної сфери та формування комунікативної компетентності, емоційно-експресивної поведінки у підлітків з інтернет-залежною поведінкою.
Посилання
Додонов Б. И. В мире эмоций / Б. И. Додонов. – К.: Политиздат, 1987. – 270 с.
Дрепа М. И. Интернет-зависимость как объект научной рефлексии в современной психологии / М. И. Дрепа // Знание. Понимание. Умение. – 2009. – №2. – С. 189.
Егоров А. Ю. Нехимические зависимости / А. Ю. Егоров. – СПб.: Речь, 2007. – 190 с.
Емельянов Ю. Н. Активное социально-психологическое обучение / Ю. Н. Емельянов. – Л.: Изд. ЛГУ, 1985. – 166 с.
Жуков Ю. М. Диагностика и развитие компетентности в общении / Ю. Жуков, Л. Петровская, П. Растянников. – М.: Изд-во МГУ, 1991. – 96 с.
Камінська О. В. Психологія Інтернет-залежності: [монографія] / О. В. Камінська. – Житомир: Видавництво ЖДУ ім. І. Франка, 2015. – 339 с.
Малыгин В. Л., Хомерики Н. С., Антоненко А. А. Индивидуально-психологические свойства подростков как факторы риска формирования интернет-зависимого поведения / В. Малыгин // Медицинская психология в России. – 2015. – № 1 (30). – С. 7. – Режим доступа: http://medpsy.ru
Мустафаев С. М. Особенности невербальной экспрессии подростков с интернет-зависимым поведением / С. Мустафаев // Перспективы науки и образования. – 2014. – №1. – С. 237-243. – Режим доступа: http://pnojournal.wordpress.com
Социальный и эмоциональный интеллект: От процессов к измерениям / Под ред. Д. В. Люсина, Д. В. Ушакова. – М.: Изд-во «Институт психологии РАН», 2009. – 351 с.
Спиркина Т. С. Особенности эмоционально-личностной сферы пользователей сети Интернет, склонных к Интернет-зависимости / Т. Спиркина // Медицинская психология в России. – 2014. – № 6. – Режим доступа: http://medpsy.ru
Теперик Р. Ф., Жукова М. А. Особенности общения Интернет-зависимых пользователей // Интернет-зависимость: психологическая природа и динамика развития / ред.-сост. А. Е. Войскунский. – М.: Акрополь, 2009. – 279 с.
Янг К. С. Клинические аспекты интернет-зависимого поведения / К. Янг // Медицинская психология в России. – 2015. – № 4 (33). – С. 2. – Режим доступа: http://medpsy.ru