Рівні особистісного саморозвитку вчителів: результати констатувального експерименту

Автор(и)

  • Л. В. Шикер Державний заклад вищої освіти «Університет менеджменту освіти» https://orcid.org/0000-0002-1484-0647

Ключові слова:

саморозвиток особистості, особистісний саморозвиток вчителя, когнітивно-рефлексивний компонент, ціннісно-мотиваційний компонент, операційно-діяльнісний компонент, показник, рівень

Анотація

У статті розглядається проблема особистісного саморозвитку вчителів як процес розкриття внутрішнього потенціалу вчителів щодо вдосконалення особистісних характеристик та ефективного здійснення професійної діяльності. Охарактеризовано наукові підходи до трактування особистісного саморозвитку (психоаналітичний, гуманістичний, біхевіористичний, акмеологічний, гуманістично-ціннісний, генетико-моделючий, транскультуральний). На основі виокремлених підходів визначено сутність та структура особистісного саморозвитку вчителів, що містить когнітивно-рефлексивну, ціннісномотиваційну, операційно-діяльнісну складову. Описана загальна стратегія дослідження рівня особистісного саморозвитку вчителів у сучасному освітньому середовищі. Представлено діагностичні засоби вивчення рівнів особистісного саморозвитку вчителів та його складових (методика «Самооцінка рівня онтогенетичної рефлексії», методика «Діагностика рівня парціальної готовності до професійно-педагогічного саморозвитку», методика визначення рефлективності, методика діагностики реалізації потреб у саморозвитку, тест «Визначення рівня самоактуалізації особистості», методика дослідження мотивації професійного і особистісного зростання, Вісбаденський опитувальник до методу позитивної психотерапії та сімейної психотерапії). Здійснено аналіз результатів діагностики, в якій взяло участь 257 педагогів. За результатами експерименту виявлено недостатній рівень, переважно середній, сформованості складових особистісного саморозвитку педагогів. Результати вказують на те, що сформовані психологічні, педагогічні, соціологічні, методичні знання, здатність до саморозуміння не забезпечують готовності й здатності педагогів самостійно, успішно здійснювати самореалізацію, самовдосконалюватися, оскільки у досліджуваних слабо розвинена мотивація до самоактуалізації та особистісний саморозвиток не є пріоритетною цінністю. Встановлено, що рівень особистісного саморозвитку вчителів на сучасному етапі потребує активізації.

Біографія автора

Л. В. Шикер, Державний заклад вищої освіти «Університет менеджменту освіти»

Аспірант кафедри психології управління.

Посилання

Бондарчук О. І. Соціально-психологічні основи особистісного розвитку керівників загальноосвітніх навчальних закладів у професійній діяльності : монографія. Київ : Науковий світ, 2008. 318 с.

Деркач А. А., Селезнева Е. В. Акмеологическая культура личности: содержание, закономерности, механизмы развития. Воронеж, 2006. 496 с.

Кириллов И. Позитивная психотерапія : базовый курс. Москва, 2019. 328 с.

Максименко С. Д. Генезис существования личности : монография. Киев : Изд-во ООО «КММ», 2006. 240 с.

Остапенко Е. О. Виокремлення компонентів готовності до професійного саморозвитку : інтеграція існуючих підходів. Наука і освіта. 2011. № 6. С. 177–181.

Пезешкиан Н. Психотерапия повседневной жизни : тренинг разрешения конфликтов. СПб. : Речь, 2002. 288 с.

Уйсімбаєва Н. Особистісне самовдосконалення як форма усвідомленого саморозвитку майбутнього вчителя. Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. 2014. Вип. 132. С. 222-226.

Уотсон Д. Б. Психология как наука о поведении. М. : ООО «Издательство АСТ-ЛТД», 1998. 704 с.

Фрейд З. Введение в психоаналіз / пер. с нем. Г.В. Барышниковой. Харьков : Книжный Клуб «Клуб Семейного Досуга» ; Белгород : ООО «Книжный клуб «Клуб семейного досуга», 2012. 480 с.

Adewale, O. S. (2013) Teaching Personality as a Necessary Construct for the Effectiveness of Teaching and Learning in Schools: An Implication for Teacher Development in the Era of Globalisation. Journal of Education and Human Development. Vol. 2, pp. 15-23.

Maslow, A. H. (1965) Self-actualization and beyond. Proceedings of the Conference on the Training of Counselors of Adults. pp. 108-131.

Meador D. Ways to Enhance Personal Growth and Development for Teachers. 2018. URL: https://www.thoughtco.com/ways-to-enhance-personal-growth-and-development-for-teachers3194353 (Accessed: 18.02.2019).

Downloads

Опубліковано

2019-04-27

Як цитувати

Шикер, Л. В. (2019). Рівні особистісного саморозвитку вчителів: результати констатувального експерименту. Правничий вісник Університету «КРОК», (34), 186–192. вилучено із https://lbku.krok.edu.ua/index.php/krok-university-law-journal/article/view/213

Номер

Розділ

Розділ V. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ПСИХОЛОГІЇ