Програма активізації особистісного саморозвитку вчителя та результати її впровадження в умовах неформальної освіти

Автор(и)

  • Л. В. Шикер Державний заклад вищої освіти «Університет менеджменту освіти» https://orcid.org/0000-0002-1484-0647

Ключові слова:

саморозвиток особистості, особистісний саморозвиток вчителя, когнітивно-рефлексивний компонент, ціннісно-мотиваційний компонент, операційно-діяльнісний компонент, програма активізації особистісного саморозвитку вчителів

Анотація

У статті здійснено аналіз результатів формувального етапу експерименту щодо впровадження в умовах неформальної освіти програми активізації особистісного саморозвитку вчителя. Визначено сутність особистісного саморозвитку вчителів, який характеризується як процес розкриття внутрішнього потенціалу вчителів щодо вдосконалення особистісних характеристик та ефективного здійснення професійної діяльності. Охарактеризовано наукові підходи до трактування особистісного саморозвитку (психоаналітичний, гуманістичний, біхевіористичний, акмеологічний, гуманістично-ціннісний,
генетико-моделючий, транскультуральний). На основі виокремлених підходів визначено зміст та структура особистісного саморозвитку вчителів, що містить когнітивно-рефлексивну, ціннісно-мотиваційну, операційно-діяльнісну складову. Основне завдання статті – висвітлити результати та ефективність впровадження програми активізації особистісного саморозвитку вчителя в умовах неформальної освіти. Представлено діагностичні засоби вивчення рівнів особистісного саморозвитку вчителів та його складових (методика «Самооцінка рівня онтогенетичної рефлексії», методика «Діагностика рівня парціальної готовності до професійно-педагогічного саморозвитку», методика визначення рефлективності, методика діагностики реалізації потреб у саморозвитку, тест «Визначення рівня самоактуалізації особистості», методика дослідження мотивації професійного і особистісного зростання, Вісбаденський опитувальник до методу позитивної психотерапії та сімейної психотерапії). Розкритий зміст програми активізації особистісного саморозвитку вчителя, що складається з трьох модулів: «Загальна характеристика особистісного саморозвитку вчителя», «Психологічні умови особистісного саморозвитку вчителя», «Психологічні засоби вдосконалення процесу особистісного саморозвитку вчителя». Охарактеризовано структура тренінгових занять програми активізації особистісного саморозвитку вчителів. Обгрунтовано стратегію формувального етапу експерименту, в якому взяло участь 87 учителів. Представлено результати апробації програми активізації особистісного саморозвитку вчителів, які довели її ефективність. З’ясовано, що запропонована програма забезпечує формування позитивного ставлення вчителів до особистісного саморозвитку, оволодіння знаннями, досвідом щодо опанування засад особистісного саморозвитку, оволодіння здатностями оцінювати власні можливості, ресурси, вміннями створювати, розробляти, управляти проектами особистісного саморозвитку.

Біографія автора

Л. В. Шикер, Державний заклад вищої освіти «Університет менеджменту освіти»

Аспірант кафедри психології управління.

Посилання

Pesechkian, N., Tritt, K. Positive psychotherapy: efectiveness study and quality assurance. European Journal of Psychotherapy & Counselling. 1998. Vol. 1, pp. 93-104.

Kirillov, I. Stress surfi ng : catch the wave of life. M. : The Land of Oz, 2019. Р. 136.

Уйсімбаєва, Н. Особистісне самовдосконалення як форма усвідомленого саморозвитку майбутнього вчителя. Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. 2014. Вип. 132. С. 222-226.

Каверин, Ю. Творческое саморазвитие учителя как процесс совершенствования его профессионализма. Вестник Томского государственного педагогического университета. 2009. Вып. 10 (88). С. 55–58.

Остапенко Е.О. Виокремлення компонентів готовності до професійного саморозвитку: інтеграція існуючих підходів. Наука і освіта. 2011. № 6. С. 177 – 181.

Adewale O. S. Teaching Personality as a Necessary Construct for the Effectiveness of Teaching and Learning in Schools: An Implication for Teacher Development in the Era of Globalisation. Journal of Education and Human Development. 2013. Vol. 2. No. 2. Р. 15-23.

Mezirow, J., Taylor, E. Transformative learning in practice : Insights from community, workplace, and higher education. San Francisco, 2009, Р. 303.

Meador, D. Ways to Enhance Personal Growth and Development for Teachers. 2018. URL: https://www.thoughtco.com/ways-to-enhance-personal-growth-and-development-forteachers-3194353 (дата звернення 18.02.2019).

Максименко, С. Д. Генезис существования личности : монография. Киев : Изд-во ООО «КММ», 2006. 240 с.

Bondarchuk, О. Subjective well-being of the teachers of secondary schools as an indicator of psychological safety of educational environment. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA.

T. VI. Myśl o wychowaniu. Teorie i zastosowania edukacyjne. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018. С. 228-240.

Мушкевич, М. І. Основи психотерапії. Луцьк : Вежа-Друк, 2017. 420 с.

Downloads

Опубліковано

2019-06-23

Як цитувати

Шикер, Л. В. (2019). Програма активізації особистісного саморозвитку вчителя та результати її впровадження в умовах неформальної освіти. Правничий вісник Університету «КРОК», (35), 186–197. вилучено із https://lbku.krok.edu.ua/index.php/krok-university-law-journal/article/view/237

Номер

Розділ

Розділ V. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ПСИХОЛОГІЇ