Гендерні особливості професійної компетентності майбутніх економістів
Ключові слова:
професійна компетентність, професійна підготовка, професійна спрямованість, гендер, гендерні стереотипи, кар’єрні орієнтації, економісти, ідентичність, внутрішньособистістний конфліктАнотація
У статті аналізуються результати емпіричного дослідження гендерних особливостей професійної компетентності студентів економічного профілю. Проблема формування професійної компетентності майбутніх економістів має пріоритетний напрямок, що викликано підвищенням уваги суспільства та держави до конкурентності та результативності економічної освіти. З іншого боку важливо враховувати вплив гендерних аспектів на формування професійної компетентності особистості, адже це не тільки процес професійного становлення особистості, а й вибір життєвого шляху, а також взаємозв’язок її з соціальним середовищем і отримання особистісного соціального досвіду. Проблема професійної компетентності особистості у гендерному аспекті, попри свою актуальність, залишається мало вивченою. Це створює передумови для проведення ґрунтовних досліджень, пов’язаних з визначенням гендерних особливостей формування професійної компетентності майбутніх економістів. Метою статті є виклад результатів емпіричного дослідження гендерних особливостей професійної компетентності майбутніх економістів. Виявлено, що для більшості студентів-економістів характерний помірний та низький рівень професійної дезадаптації; інтеграція стилів життя, тобто бажання збалансованого об’єднання різних сторін свого життя; інтелектуальний тип професійної спрямованості. Для більшості студентів також є характерними сформовані комунікаційні навички, емоційна врівноваженість та орієнтація на повну відповідальність за кінцевий результат та середній рівень розвитку рефлективності. З’ясовано гендерні особливості професійної компетентності майбутніх економістів. Виявлено, що студенти чоловічої статі значущо більше мають прояви професійної дезадаптації. Для студентів чоловічої статі характерними є такі кар’єрні орієнтації як: менеджмент, автономія та виклик; для студенток такі, як: служіння, стабільність та інтеграція у сфери життя. Виявлена достовірна різниця між показниками юнаків та дівчат за типами професійної спрямованості, а саме: у юнаків переважає реалістичний та інтелектуальний типи; у дівчат переважають заповзятливий тип та конвенціальний тип. Результати ступеню незадоволеності поточною життєвою ситуацією, а також внутрішньої конфліктності не мають особливих відмінностей за гендерною ознакою у цій вибірці дослідження. Результати дослідження гендерних особливостей рівня рефлективності вказують на наявність у дівчат достовірно вищого рівня рефлективності.
Посилання
Андреева Н.И. Формирование гендерной культуры в современном: философскокультурологический анализ Диссертация на соискание ученой степени доктора философских наук / Н.И. Андреева — Ростов-на-Дону, 2005. 285 c.
Бендас Т.В. Гендерная психология: учеб. пособие / Т.В. Бендас. СПб.: Питер, 2007. 431 с.
Евсевичева И.В. Гендерные аспекты профессионализации и карьеры / И.В. Евсевичева // Актуальные проблемы клинической и прикладной психологии: материалы первой международной научно-практической конференции. Под ред. Н.А. Кравцовой, Р.В. Кадырова. Владивосток, 2009. С. 312–315.
Мальцев А.В. К проблеме гендерного подхода в профессиональном самоопределении старшеклассников / А.В. Мальцев // Луриевский подход в мировой психологической науке : тезисы докладов. Екатеринбург: Изд-во Урал. ун-та, 2017. С. 101–102.
Ожигова Л.Н. Гендерная идентичность личности и смысловые механизмы ее реализации : автореф. на соискание ученой степени доктора психолог. наук; специальность 19.00.01 / Л.Н. Ожигова. Краснодар, 2006. 20 с.