Дипломатична місія воєводи Адама Киселя з точки зору сучасності
Ключові слова:
Адам Кисіль, воєвода, Річ Посполита, Богдан Хмельницький, визвольна війна, реалії, православ'яАнотація
У статті йдеться про відомого державного діяча на теренах споконвічних українських земель і тодішньої королівської Польщі, лідера православної шляхетської опозиції, київського воєводу, а також сенатора польського Сейму Адама Киселя, якому належить авторство проектів, які він відстоював разом із православними послами Лаврентієм Древинським та Михайлом Кропивницьким. Тверда особиста позиція, а також ораторські вміння допомогли йому швидко здобути роль оборонця інтересів православних. Завдяки особистим симпатіям короля Владислава IV, Адам Кисіль почергово отримав чимало високих посад, які відкрили йому шлях до сенату. Додатковим поштовхом швидкого піднесення стали дипломатичні послуги по розв’язанню польсько-російських прикордонних суперечок на Чернігово-Сіверщині. Особливу увагу Адам Кисіль у своїй політичній діяльності приділяв розвитку місцевого самоврядування Києва. Самовідданий вчинок Адама Кисіля, ініціювання у парламенті прийняття написаного ним трактату «Про рівність прав і спільне життя Сарматів польських і Сарматів руських (українських)», який під тиском козацьких повстань Сейм приймає, але польська шляхта Поділля не погоджується на його виконання. Йдеться про його стрімке бажання зробити все можливе для збереження і розвитку функції Київського магістрату, православ’я, українську традицію та духовність, делегування Петра Могили на Сейм, де останнього обрали митрополитом відбулося також не без сприяння Адама Киселя. Його вклад у розвиток функцій міста Києва, що є майже забуто в історико-правовій практиці, але має певну свою актуальність на сьогодні. З точки зору сучасності та сьогоденної ситуації в Україні проаналізовані спроби Киселя зберегти православ’я на українській землі, і вирішення проблем української спільноти (в тому числі повстанців) з польською владою. Бажання припинити кровопролиття і прийти до компромісу поставило київського діяча в ситуацію «між двох вогнів», коли обидві ворогуючі сторони вважали його зрадником. Що врешті - решт призвело до повного політичного відсторонення у останні роки життя, як через тяжку хворобу, так і від неприхильності польського короля Яна Казиміра. В історичних працях Адам Кисіль згадується як меценат і покровитель, адже, для прикладу, тільки в нашому регіоні на його кошти було побудовано 3 монастирі, зокрема Макошинський чоловічий та жіночий монастирі, а також Максаківський Спасо-Преображенський монастир.
Посилання
Яковенко Н. Про методологію досліджень середньовічної і ранньомодерної історії України / Н. Яковенко / Наукові праці історичного факультету Запорізького державного університету. 2000. Вип. XI. С. 26-37.
Гупало С. Важка ноша примирення. Адам Кисіль: майстер великих компромісів / С. Гупало // День.№ 192, 197. 23 жовтня, 30 жовтня 2004.
Адам Кисіль. Українці в світі URL: https://www.ukrainians-world.org.ua/ukr/peoples/e29c7125f0cdc599/ (дата звернення 24.04.2019)
Разживін В., Красуля Д. Відображення посольської місії Адама Киселя в драматичних візіях М. Костомарова та М. Грушевського / В. Разживін, Д. Красуля. «Молодий вчений». № 6.1 (46.1). Червень, 2017. Донбаський державний педагогічний університет. С. 68-72.
Історія України : підручник / Г. Швидько, П. Чорнобай. Київ: Генеза, 2016. 352 с.
Яковенко Н. Релігійні конверсії: спроба погляду зсередини / Н. Яковенко. URL: https://izbornyk.org.ua/yakovenko/yak02.htm (дата звернення 24.04.2019)
Голубев С. Киевский митрополит Петр Могила и его сподвижники. Т.2. Приложения. Київ, 1898. 364 с.
Малімон Н. Таємниці храму Адама Киселя / Н. Малімон. День. Спецпроект «Україна In cognita». 22 серпня 2002. С. 12-13.
Скороход О. Як православний шляхтич Кисіль мирив козаків із поляками. URL: https://www.istpravda.com.ua/digest/2013/05/20/123291/ (дата звернення 24.04.2019)