Сучасні риси порушення конституційного права дитини на освіту в Україні
Ключові слова:
конституційне право на освіту, значення освіти для дитини, освітній рівень дитиниАнотація
Освіта – це один з найдавніших соціальних інститутів, який спроможний відтворювати й передавати знання, уміння, навики, готувати нові покоління до життя, готувати підростаюче покоління до вирішення економічних, соціальних, культурних проблем, що стоять перед людством. У сучасному світі освіта – складне і багатоманітне суспільне явище, сфера передачі, освоєння і перероблення знань і соціального досвіду і є
основою розвитку нації. Саме тому забезпечення державою права на освіту має особливу суспільну роль. Право людини на освіту відносять до культурних прав людини, які за своєю суттю є мірою духовності, що гарантує особі держава, а за змістом – межею можливої дозволеної поведінки чи діяльності особи у культурній сфері. Право людини на освіту – одне з основних людських прав у цивілізованому суспільстві: воно є важливим не тільки для окремої особи, а й для сімей, громади, усього суспільства та держави в цілому. Право дитини на освіту відіграє важливу роль у формуванні суспільства. Діти – майбутнє України. Їм обов’язково доведеться брати участь у діяльності та розвитку держави. Освічені діти сьогодні – запорука успішної країни завтра. Тому соціальна та правова підтримка дитинства є пріоритетним напрямом у досягненні поставлених державою цілей. Право на освіту є основоположним соціально-культурним правом, що забезпечує стабільний розвиток молодого покоління. Всебічний розвиток дитини, як члена суспільства повністю залежить від можливості повною мірою реалізовувати свої права. Якісна початкова освіта надає дітям рівні вихідні шанси і дозволяє досягнути успіху на наступних етапах навчання. Вони мають право на повноцінну освіту з раннього віку. Основою реалізації прав дітей на освіту є велика кількість нормативних актів як в Україні, так і у світі. У статті, крім окреслених вище питань, також досліджено сучасні риси порушення конституційного права дитини на освіту. Автор статті окремо окреслює коло дітей, реалізація права на отримання освіти у яких ускладнена соціально-політичними умовами в суспільстві.
Посилання
Булінг у школі: чому українські діти такі жорстокі? URL: https://www.bbc.com/ukrainian/features-44425003 (дата звернення 12.11.2018)
Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України. Київ: «Педагогічна преса»,2002, № 2. 20 с.
Концепція реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти “Нова українська школа” на період до 2029 року: постанова Кабінету Міністрів від 14 груд. 2016 р. №988-р. Урядовий кур‘єр. 2016 р. 28 грудн.
Національна стратегія розвитку освіти в Україні на період до 2021 року: указ Президента України від 25 черв. 2013 р. № 344. Офіційний вісник України. 2013 р. 12 липн.
Право на освіту – 2017. URL: http://helsinki.org.ua/pravo-na-osvitu-2017 (дата звернення 11.10.2018)
Презентація результатів дослідження «Національне обстеження дитячої праці в Україні 2014-2015 рр.». URL: http://employers.org.ua/news/id1852 (дата звернення 11.10.2018)
Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти: постанова Кабінету Міністрів від 23 лист. 2011 року. №1392. Урядовий кур’єр. 2011 р. 1 лют.
Про затвердження Державного стандарту початкової освіти: постанова Кабінету Міністрів від 21 лют. 2018 року. №87. Урядовий кур’єр. 2018 р. 23 лют.
Про освіту: Закон України від 5 вересня 2017 р. № 2145-VIII. Відомості Верховної Ради. 2017. № 38-39. Ст.380
Роль освіти і культури у формуванні людини. URL: http://referat-ok.com.ua/kulturologiyata-mistectvo/rol-osviti-i-kulturi-u-formuvanni-lyudini. (дата звернення 11.10.2018)
Статистична інформація щодо праці дітей за 2017 рік: Офіційний сайт Державної служби України з питань праці. URL: http://dsp.gov.ua/vsesvitnii-den-borotby-z-dytiachoiupratseiu-vidznachaietsia-12-chervnia/ (дата звернення 11.10.2018)