Особливості самоставлення особистості фахівців з соціальної роботи

Автор(и)

  • В. В. Балахтар Черкаський національний університет імені Ю. Федьковича

Ключові слова:

самоставлення, рівні самоставлення, професійно-особистісне новоутворення, фахівець із соціальної роботи, стадії професійного становлення

Анотація

У статті розкрито основні підходи до трактування сутності поняття «самоставлення», вплив на встановлення довірливих відносин й уміння управляти емоційною напруженістю професійного спілкування на різних стадіях особистісно-професійного становлення. Визначено особливості самоставлення як емоційно-ціннісного ставлення до власного «Я» особистості фахівців із соціальної роботи. За результатами емпіричного дослідження виокремлено три кластери, відповідно до яких визначено рівні самоставлення: у більшої частини досліджуваних виявлено високий і середній рівні ставлення до себе, самоповаги, аутосимпатії та ін. За критерієм χ2 виявлено статистично значущі відмінності у рівнях самоставлення залежно від стадій професійного становлення, статі, роду занять, місця проживання, стажу професійної діяльності.

Біографія автора

В. В. Балахтар, Черкаський національний університет імені Ю. Федьковича

Кандидат психологічних наук, доцент кафедри педагогіки та соціальної роботи.

Посилання

Альбуханова-Славская К. Состояние современной психологии: субъектная парадигма / К. Альбуханова-Славская // Теория и методология психологии : постнеклассическая перспектива; отв. ред. А. Журавлев, А. Юревич. – М.: Изд-во «Институт психологии РАН», 2007. – С. 248450.

Балахтар В. Професійна ідентичність особистості-фахівця соціальної роботи // Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Культурологія». Проблеми культурної ідентичності в ситуації сучасного діалогу культур: матеріали X Міжнародної наукової конференції (Острог, 12–13 травня 2017 року) / ред. кол.: І. Д. Пасічник, Д. М. Шевчук та ін. – Острог: Видавництво Національного університету «Острозька академія», 2017. – Вип. 18. – 260 с. – С. 239-241.

Бондарчук О. І. Соціально-психологічні основи особистісного розвитку керівників загальноосвітніх навчальних закладів у професійній діяльності: монографія / О. І. Бондарчук. – К.: Наук. світ, 2008. – 318 с.

Брушлинский А. В. Психология субъекта / А. В. Брушлинский. – СПб.: Алетейя, 2003. – 272 с.

Карпинский К. В. Профессиональное самоотношение личности и методика его психологической диагностики: моногр. / К. В. Карпинский, А. М. Колышко. – Гродно: ГрГУ, 2010. – 140 с.

Кон И.С. Открытие «Я» / И. Кон. – М.: Политиздат, 1978. – 367 с.

Максименко С. Д. Психологічна основа самореалізації особистості: структура і функції / С. Д. Максименко, Л. З. Сердюк // Актуальні проблеми психології: збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. – Т. ІХ: Загальна психологія. Історична психологія. Етнічна психологія. – Вип. 9. – К.: Талком, 2016. – С. 6-13.

Маркова А. К. Психология профессионализма: учеб. для студ. высш. учеб. завед. / А. К. Маркова. – М.: Высшая школа, 1996. – 456 с.

Пантилеев С. Р. Строение самоотношения как эмоционально-оценочной системы: автореф. дисс. на соискание учен. степени канд. психол. наук: спец. 19.00.01 «Общая психология, история психологии» / С. Р. Пантилеев. – М., 1988. – 18 с.

Пантилеев С. Р. Самоотношение как эмоционально-оценочная система / С. Р. Пантилеев. – М.: Изд-во МГУ, 1991. – 110 с.

Просандєєва Л. Є. Концептуальні засади теорії самоцінності / Л. Є. Просандєєва // Актуальні проблеми психології: Зб. наукових праць Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України. – Т.7. – Вип. 13. – К., 2007. – С. 282–288.

Просандєєва Л. Є. Проблеми розвитку самоцінності дитини / Л. Є. Просандєєва // Соціальна психологія. – 2008. – №1 (27). – С. 179-185.

Просандєєва Л. Є. Типологічний аналіз самоцінності особистості підлітка / Л. Є. Просандєєва // Проблеми сучасної психології: Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України / за ред. С. Д. Максименка, Л. А. Онуфрієвої. – Вип.

– Кам’янець-Подільський: Аксіома, 2011. – С. 665-674. 14. Столин В. В. Самосознание личности / В. В. Столин. – М.: Изд-во Моск. ун-та, 1983. – 288 с.

Шарапов А. О. Структура, динамика и условия развития эмоционально-оценочного компонента профессионального самосознания у студентов психологов / А. О. Шарапов // Социальнопсихологические проблемы профессионализации личности. – 2011 [Электронный ресурс ]. – Режим доступа : http://www.site/konfep/Home/2-sekcia

Чепелєва Н. В. Дослідження самопроектування особистості у контексті постнекласичної психології / Н. В. Чепелєва // Актуальні проблеми психології: збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. – Т. ІХ: Загальна психологія. Історична психологія. Етнічна психологія. – Вип. 9. – К.: Талком, 2016. – С. 13-21.

Чеснокова И. И. Проблема самосознания в психологии / И. Чеснокова. – М. : Наука, 1977. – 144 с.

Яворська-Вєтрова І. В. Теоретичний аналіз проблеми самоставлення: ціннісний аспект // Актуальні проблеми психології : збірник наукових праць. – Т. 6. Психологія обдарованості. – Вип. 11 / за ред. С. Д. Максименка ; Ін-т психології ім. Г. С. Костюка НАПН України. – Жито мир : Вид-во ЖДУ імені І. Франка, 2015. – 414 с. – С. 198-206.

Downloads

Опубліковано

2018-06-29

Як цитувати

Балахтар, В. В. (2018). Особливості самоставлення особистості фахівців з соціальної роботи. Правничий вісник Університету «КРОК», (31), 160–167. вилучено із https://lbku.krok.edu.ua/index.php/krok-university-law-journal/article/view/113

Номер

Розділ

Розділ V. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ПСИХОЛОГІЇ