Психологічні чинники дезадаптації дітей молодшого шкільного віку

Автор(и)

  • Л. О. Ніколаєв ДВНЗ «Переяслав-Хмельницкий державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди» https://orcid.org/0000-0001-6236-9549
  • А. В. Маркелова Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова https://orcid.org/0000-0003-1421-0992

Ключові слова:

дезадаптація та адаптація, проблеми соціалізації, молодший шкільний вік, властивості нервової системи, афективність як особливість людини, психологічні задатки

Анотація

Питання дезадаптації дітей особливо гостро постають саме у молодшому шкільному віці. У статті автори висвітлюють основні причини дезадаптації молодших школярів шляхом аналізу теоретичних праць та практичної діяльності педагогів і психологів сучасності. Дезадаптація трактується у вигляді процесу, прояву, стану, результату. Соціально-психологічна дезадаптація є комплексом психологічних ознак особистості типу рис характеру, неадекватного прояву самооцінки, фобій, девіантної поведінки тощо, що ускладнюють соціальну адаптацію. Провокується індивідуальними статевими та психологічними особливостями обумовлення їх певної нестандартності, складної виховуваності, що потребує індивідуальних підходів та за потребою спеціальних психолого-соціальних та психолого-педагогічних корекційних програм. Проблемам цієї групи притаманний психологічний характер, помітні порушення ціннісно-нормативної сфери не відмічаються. Ініціація дезадаптації буває за участю різних чинників, що можуть бути об’єднані в дві
основні групи: зовнішня (соціальні, або об’єктивні чинники), та індивідна (особистісні, або суб’єктивні чинники). Зовнішня група чинників включає організацію мікросоціальної взаємодії у вигляді конфліктних ситуацій сімейної або виробничої сфери, труднощі у побудові неформального спілкування, які призводять до несприятливого результату адаптації. До індивідних чинників, що обумовлюють дезадаптацію, відносять генотипно зумовлені особливості людини – фізичну конституцію, тип нервової системи, темперамент, біологічні потреби, афективність, природні задатки, а також прижиттєво набуті особливості – знання, уміння, навички. Дезадаптація молодших школярів детермінується загостренням соціально-економічних, психолого-педагогічних і біологічних чинників. Детермінанти, що обумовлюють розвиток дезадаптації у молодших школярів, постійно змінюються, ускладнюються, доповнюються новими, інтегруючи складну соціальну ситуацію в суспільстві. Дискомфорту додає специфічність навчальної діяльності, яку освоює молодший школяр.
Автори визначають дезадаптацію як «процес» – зниження адаптаційних можливостей людини в умовах середовища або в певних умовах; як «прояв» – зовнішня характеристика неблагополучного стану людини у вигляді її нетипової поведінки, відношення та результативної діяльності в даних умовах середовища; як «результат» – порівняльна оцінка якісно нового стану та прояву, яке не відповідає умовам середовища, нетипове для людини, що
виходить з її попередньої поведінки, відношення до діяльності, навчання, оточуючих.

Біографії авторів

Л. О. Ніколаєв, ДВНЗ «Переяслав-Хмельницкий державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди»

Кандидат психологічних наук, доцент кафедри психології.

А. В. Маркелова, Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова

Магістр психології.

Посилання

Ануфриев А. Ф. Как преодолеть трудности в обучении детей. Психодиагностические таблицы. Психодиагностические методики. Коррекционные упражнения / А. Ф. Ануфриев, С. Н. Костромина. 3-е изд., перераб. и доп. Мoсква: Ось–89. 2001. 272 с.

Балл Г. А. Понятие адаптации и его значение для психологии личности. Вопросы психологии.1989. №1. С. 5–10.

Березин Ф. Б. Психическая и психофизиологическая адаптация человека. Ленинград: Наука, 1988. 270 с.

Битянова М. Р. Работа психолога в начальной школе / М. Р. Битянова, Т. В. Азарова. Москва., 1998. 137 c.

Боярин Л. В. Теоретичний аналіз вивчення проблеми соціальної адаптації у психологічній літературі. Теоретичні і прикладні проблеми психології . №3. 2013. С. 54–60.

Воронкина М. А. Специфика дезадаптации в младшем школьном возрасте / М. А. Воронкина. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/sravnitelno-vozrastnye-osobennosti-klinicheskih-ipatogeneticheskih-aspektov-shkolnoy-dezadaptatsii (дата звернення 22.12.2018)

Гуров В. Н. Социальная работа школы с семьей. Москва: Педагогическое общество России, 2003. 192 с.

Детская и подростковая психотерапия / Под ред. Д. Лейна, Э. Миллера. СПб.: Питер, 2013. 143 с.

Капшукова О. Г. Некоторые особенности процесса диагностирования уровня дезадаптации младших школьников. Матеріали зб. «Ціннісні орієнтири молоді XXI століття». Д., 2004. С. 98–103.

Коломинский Я. Л. Учителю о психологии детей шестилетнего возраста / Я. Л. Коломинский, Е. А. Панько. Москва, 1988. 201 c.

Коробейников И. А. Нарушения развития и социальная адаптация / И. А. Коробейников. Москва: «Школа – Пресс», 2002. 214 с.

Кочергова С. А. Психокоррекция и профілактика дезадаптации младших школьников. Электронный журнал «Психологическая наука и образование». URL: https://psyedu.ru (дата звернення 22.12.2018)

Крук И. В. Клинико-психопатологические аспекты состояний учебной дезадаптации: автореф. дис. на соискание науч. степени доктора. мед. наук: 19.00.04 / Киевский национальный медицинский университет имени А.А. Богомольца, 1995. 27 c.

Максим О. В. Висвітлення проблем соціальної дезадаптації у дослідженнях вітчизняних та іноземних психологів. Молодий вчений. № 4 (19), Ч. 3. 2015. С. 98–102.

Максимова Н. Ю. Проблема соціальної дезадаптації неповнолітніх у парадигмі девіантології. Проблеми загальної та педагогічної психології : зб. наук. праць Інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН України / за ред. С. Д. Максименка. Київ: Гнозіс, 2009. Т. ХІ, ч. 6. С. 248–257.

Михановская Н. Г. Клинико-психологические особенности формирования социальной дезадаптации у мальчиков-подростков с невротическими расстройствами : автореф. дис. на соискание науч. степени канд. мед. наук: 14.01.16. Харків: Xарківський інститут удосконалення лікарів, 1996. 27 c.

Мікляєва Г. М. Застосування казкотерапії в діяльності шкільного психолога по забезпеченню психологічного здоров’я молодших школярів. Проблеми сучасної психології: Збірник наукових праць К-ПНУ ім. І. Огієнка, Інституту психології ім. Г. Костюка НАПН України. 2013. Випуск 20. С. 396 – 404.

Налчаджян А. А. Социально-психологическая адаптация личности (формы, механизмы и стратегии) / А. А. Налчаджян. Ереван : Изд-во АН Арм. ССР. 1988. 262 с.

Овчарова Р. В. Практическая психология в начальной школе / Р. В. Овчарова. Москва: Сфера, 1998. 240 c.

Практическая психология образования: Учебное пособие 4-е изд. / Под ред. И. В. Дубровиной. СПб. : Питер, 1997. 592 с.

Рычкова Л. С. Медико-психологические аспекты школьной дезадаптации у детей с интеллектуальными затруднениями: Монография / Л. С. Рычкова. Челябинск : Изд-во ЮУрГУ, 2008. 180 с.

Семаго М. М. Диагностико-консультативная деятельность психолога образования / М. М. Семаго, Н. Я. Семаго. Москва: Айрис-пресс, 2006. 288 с.

Станкин М. И. Общая психология. Функциональные явления человеческой психики / М. И. Станкин. Москва–Воронеж, 2001. 279 с.

Судаков К. В. Общая теория функциональных систем / К. В. Судаков. М., 1984. 270 c.

Философские проблемы теории адаптации / под ред. Г. И. Царегородцева. М.: Мысль, 1975. 277 с.

Хоментаускас Г. Т. Использование детского рисунка для исследования внутрисемейных отношений. Вопросы психологии. 1986. № 1. С. 12–18.

Циринг Д. А. Психология выученной беспомощности [Текст]: учеб. пособие / Д. А. Циринг. М. : ACADEMA, 2013. 79 с.

Чінікайло С. І. Психолого-педагогічний супровід адаптації молодших школярів. Мн: БДМУ, 2005. 56 с.

Шилова Т. А. Диагностика психолого-социальной дезадаптации детей и подростков : Практическое пособие / Т. А. Шилова. Москва: Айрис-пресс, 2004. 112 с.

Downloads

Опубліковано

2019-04-27

Як цитувати

Ніколаєв, Л. О., & Маркелова, А. В. (2019). Психологічні чинники дезадаптації дітей молодшого шкільного віку. Правничий вісник Університету «КРОК», (34), 125–134. вилучено із https://lbku.krok.edu.ua/index.php/krok-university-law-journal/article/view/204

Номер

Розділ

Розділ V. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ПСИХОЛОГІЇ